De impact van de coronacrisis op de retail sector
De huidige coronacrisis heeft een grote impact op onze maatschappij en onze economie. De Nederlandse economie kromp met 8,5% in het tweede kwartaal van 2020 en het IMF voorspelt dat de algehele wereldeconomie in dit jaar met 4,9% zal krimpen. Alhoewel het vaccinatieprogramma langzaam op stoom komt, is de pandemie verre van over. De inherente…
Effecten van hogere parkeertarieven in Amsterdam
In april 2019 werden de parkeertarieven in Amsterdam verhoogd. Wat zijn daarvan de effecten? Die vraag behandelt Leonardo Nunes in zijn master scriptie getiteld Parking policy: Evidence from Amsterdam (‘Parkeerbeleid: onderzoek in Amsterdam’). Hij maakte hierbij gebruik van alle parkeertransacties: hij onderzocht hoe de verhoging van parkeerprijzen op straat de parkeervraag beïnvloedde. Hoe veel tijd parkeerden…
Europese bevolkingsdichtheids-patronen in kaart gebracht
Filipe Batista e Silva, promovendus bij SPINlab, is werkzaam bij het Joint Research Centre van de Europese Unie. De afgelopen jaren werkte hij aan het in kaart brengen van tijdelijke veranderingen in de bevolkingsdichtheidspatronen van Europa met behulp van een datafusiemethode. Hij combineert officiële statistieken met ruimtelijke data, afkomstig uit bronnen die bedoeld zijn om een…
Hoe ozonvervuiling de fysieke capaciteit van mensen beïnvloedt
Onderzoekers uit verschillende wetenschappelijke disciplines bestuderen de gevolgen van luchtvervuiling. De meeste studies richten zich op de gevolgen voor de gezondheid op de lange termijn, maar er is nu steeds meer aandacht voor directe effecten op: arbeidsproductiviteit, fysieke inspanning, cognitieve prestaties, en besluitvorming. Op de afdeling ruimtelijke economie hebben Jos van Ommeren en Joris Klingen…
Werkt de aanwezigheid van fijnstof coronabesmetting in de hand?
De coronacrisis houdt de hele wereld in de greep. De grote besmettingshaarden in China en in Europa zijn te veelal te vinden in gebieden waar sprake is van luchtvervuiling. Een van de vele vragen die het virus oproept is dan ook: bestaat er verband tussen luchtvervuiling en de mate van vatbaarheid voor corona? Bo Andree…
De coronacrisis mag de groene transitie niet belemmeren
De coronacrisis wordt steeds meer gebruikt om bestaande milieuregels terug te draaien. Brazilië versoepelde de milieuregels voor ontbossing. Polen besloot de groene transitie te heroverwegen. Donald Trump trok de milieuregelgeving in de auto-industrie weer in. Birmingham stelde de lancering van de Clean Air Zone uit. Al deze nieuwsberichten laten zien dat de groene transitie op…
Coronacrisis – over het effect van COVID-19 op de luchtvaartsector
Op 24 januari 2020 verscheen een nieuw IATA (International Air Transport Association) Economics’ weekrapport, ditmaal met als onderwerp de coronacrisis. De stemming was nog redelijk positief. De hoop werd uitgesproken dat de internationale luchtvaartindustrie de crisis zou kunnen overleven. Immers, in 2003 had de SARS-crisis ook een grote impact op transportvolumes van Aziatische luchtvaartmaatschappijen gehad,…
Migranten en institutionele kwaliteit in het thuisland
Wat zijn migranten bereid te betalen voor een betere institutionele kwaliteit in hun thuisland? Migranten uit ontwikkelingslanden profiteren enorm van hun migratie doordat ze een veel hoger reëel inkomen verdienen in het land van bestemming. Ze hebben er vaak ook baat bij om naar een land te verhuizen waar de institutionele kwaliteit hoger is dan…
U-PASS: China en Europa pakken samen stedelijke vervoersproblemen aan
Er is een wereldwijde behoefte aan efficiënter, betrouwbaarder en schoner stedelijk vervoer. Om in deze behoefte te voorzien onderzoekt project U-PASS (Urban Public Administration and ServiceS Innovation for Innovative Urban Mobility Management and Policy)Administration and Services innovation for Innovative Urban Mobility Management and Policy hoe je de positieve effecten van stedelijk transport kunt vergroten, en…
Hogere windmolens hebben negatiever effect op huizenprijzen
De woningprijsontwikkeling van woningen binnen een straal van 2 kilometer vanaf een grote windmolen (≥150m) blijft in de periode na 2011 met gemiddeld 5% achter ten opzichte van woningen waarbij geen windturbines in de buurt staan. Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit van Amsterdam in opdracht van het ministerie van…