Groene belastingprikkels voor auto’s van de zaak leiden tot welvaartsverlies
We willen allemaal graag een meer duurzame wereld. Daarom is de overheid erop gericht consumenten te stimuleren tot de aankoop van auto’s met een lage CO2 uitstoot. Een manier om dit te bewerkstelligen is het verlagen van de belasting op groene stekkerauto’s. In 2014 was de bijtelling in Nederland voor plug-in hybride auto’s 7% en…
Leiden (te) goedkope parkeerplaatsen tot meer auto’s?
Nederlandse steden zijn overvol. Gezellige historische centra en een hoge bevolkingsdichtheid zorgen ervoor dat er vaak weinig ruimte is voor parkeerplaatsen.
Huizenprijzen en investeringen in monumenten
Er was grote publieke opschudding vorige week over de vernietiging van cultureel erfgoed door de Islamitische Staat. Blijkbaar geven wij om ons verleden en de overblijfselen daarvan.
De huizenprijzen in Groningen dalen door aardbevingen
De productie van gas neemt wereldwijd snel toe. Bekend is dat gaswinning leidt tot grondverzakking, en het is recentelijk duidelijk geworden dat dit jaren later ook kan leiden tot aardbevingen, zoals in Groningen.
The mixed effects of Mixed Land Use
The Mixed effects of Mixed Land Use By Francis Ostermeijer Arial photo of the historic city centre of Amsterdam. Source: Wikimedia A city is a thriving organism composed of high densities of people, mostly strangers, which live and interact in a complex series of direct and indirect exchanges. In the past urban policies often aimed…
Hebben bewoners baat bij betaald parkeren?
In de grote steden ontkom je er als automobilist tegenwoordig niet meer aan: bijna overal moet er betaald worden om te mogen parkeren. Het doel van betaald parkeren is om de vraag naar de beperkte parkeerruimte te verminderen, zodat de stad leefbaar blijft en lang zoeken naar een parkeerplek wordt voorkomen. Maar hoe zit het met…