personal-3285994_1920

Sinds juni 2021 is Jonathan Hall verbonden aan de afdeling Ruimtelijke Economie voor de duur van een jaar. Jonathan – Amerikaan van geboorte – is vervoerseconoom aan de University of Toronto, en kwam samen met zijn vrouw en vier kinderen naar Amsterdam.

 

 

 

Zo’n zeven jaar geleden bezocht Jonathan een congres in Chicago, waar hij een wetenschapper ontmoette die hem uitnodigde om deel te nemen aan een seminar aan de VU. En op die uitnodiging ging hij in. Het was de eerste keer dat hij naar Europa ging. Samen met zijn vrouw verbleef hij drie dagen in Amsterdam. Dat beviel zo goed dat ze ook wel wat langer dan een paar dagen in Amsterdam zouden willen verblijven. Maar hoe? Die kans diende zich na een jaar aan: Jonathan diende een onderzoeksvoorstel in bjj de Europese Commissie voor onderzoek aan de VU, en dat voorstel werd gehonoreerd.

Hartelijke ontvangst door de afdeling

Het was best even wennen in Nederland, zeker de eerste maand, zegt hij. ’Maar toen ik een keer aan het werk ging werd het snel beter. Ik werd door mijn collega’s heel hartelijk ontvangen op de afdeling, en iedereen was heel behulpzaam. Sindsdien gaat het geweldig.’ De familie Hall wil het jaar in Amsterdam goed benutten, en maakte meerdere reizen binnen Europa. Zo zijn ze naar Zwitserland en Italië geweest. ‘Als vervoerseconoom ben ik geïnteresseerd in hoe steden en hun transportsystemen functioneren. Je kunt daar wel boeken en artikelen over lezen, maar ik leer veel meer als ik met eigen ogen zie hoe het werkt. Ik ben ook geïnteresseerd in de rijke geschiedenis van Europa. Amerika en Canada zijn jonge landen, wat ik hier zie, plaatsen en beschavingen die zo oud zijn, het is fantastisch,’ zegt hij.

Als vervoerseconoom onderzoekt Jonathan hoe transporttechnologieën zoals Uber de steden beïnvloeden. Het ultieme doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen hoe het leven eruit zal zien wanneer zelfrijdende auto’s op grote schaal worden ingevoerd. Een ander deel van zijn onderzoek gaat over rekeningrijden of wegbeprijzing. ‘Het doel van rekeningrijden is de files op te lossen door weggebruikers bewust te maken van de sociale kosten die hun keuzes opleveren. Als je ergens heen gaat met de auto dan kan dat vertraging voor andere weggebruikers opleveren, die niet zou optreden als je met het openbaar vervoer zou komen. Dit idee is al meer dan honderd jaar oud, maar niet bepaald populair. Mijn onderzoek is gericht op het vinden van manieren van wegbeprijzing die wel worden geaccepteerd door het brede publiek. Rekeningrijden is vooral zo belangrijk op het moment dat zelfrijdende voertuigen op de weg verschijnen. Want dan zou het wel eens heel veel drukker op de weg kunnen worden. De combinatie van zelfrijdende voertuigen en rekeningrijden zou moeten leiden tot betere, prettigere, en goedkopere openbaar vervoersmethodes. Ik ben heel optimistisch over de toekomst van vervoer en steden.’

Nederland heeft een geweldige infrastructuur

Over de Nederlandse transport sector en infrastructuur is Jonathan heel enthousiast. ‘Nederland doet het heel goed op dat gebied. De infrastructuur is geweldig. Omdat Nederlandse steden klein zijn, hoeven mensen niet beslist met de auto te gaan, maar kunnen andere vervoersmiddelen kiezen. Helaas zijn steden in andere landen veel groter.

Ondanks de coronapandemie heeft Jonathan genoten van zijn verblijf aan de VU. ‘De VU heeft de grootste concentratie vervoerseconomen ter wereld, en is wereldleider op dat gebeid. Om met deze mensen samen te mogen werken is een voorrecht. De VU heb ik ervaren als een vriendelijke en warme omgeving’. Na zijn verblijf aan de VU keert Jonathan terug naar de University of Toronto. Wij wensen hem alle goeds!

Wil je meer weten over Jonathan Hall? Bezoek dan zijn VU Research Profile of lees zijn artikelen getiteld Public Transit Ridership and Uber en Traffic Safety Messages & Behavioral Interventions

Lilly Spieglová
International Office Vrije Universiteit Amsterdam

februari 2022