zeedijk

Wat is de maatschappelijke en economische meerwaarde van de NV Zeedijk? Dit onderzochten Thomas de Graaff, Casper Klipp en Hans Koster. NV Zeedijk werd in de jaren tachtig opgericht om de destijds verloederde Zeedijkbuurt in Amsterdam te herstellen. Door gericht panden op te kopen, te renoveren en actief te beheren, heeft de organisatie – met de Gemeente Amsterdam als grootste aandeelhouder – de leefbaarheid en veiligheid in de buurt aanzienlijk verbeterd. Het onderzoek van De Graaff, Klipp en Koster toont aan dat de aanwezigheid van een cluster van NV Zeedijk-panden (meer dan acht binnen 25 meter) leidt tot een gemiddelde stijging van huizenprijzen met 17%, wat neerkomt op een totale maatschappelijke meerwaarde van circa 10 miljoen euro (op een totale WOZ waarde van 150 miljoen euro, zo’n 7%).

Daarnaast blijkt dat in gebieden met veel NV Zeedijk-panden het aandeel winkels met een beperkte maatschappelijke waarde, zoals souvenirshops en fastfoodzaken, ongeveer 25% lager ligt dan elders in de binnenstad. Ook is er minder overlast en criminaliteit dan in omliggende en vergelijkbare buurten.

Unieke aanpak

De kracht van NV Zeedijk ligt in haar omvang en aanpak: NV Zeedijk is een kleinschalige organisatie die zich ten eerste inzet voor de leefbaarheid van de Zeedijk en de Nieuwmarkt in het bijzonder, maar ook voor omliggende buurten in het algemeen. Juist die kleinschaligheid zorgt ervoor dat NV Zeedijk persoonlijk en actief invloed heeft op de leefbaarheid binnen het gebied.

Lees het nieuwsbericht >>>

Download het onderzoeksrapport >>>