
De masteropleiding Spatial, Transport and Environmental Economics aan de Vrije Universiteit Amsterdam is volgens de meest recente resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE)* uitgeroepen tot de beste economische master van Nederland in 2025. De opleiding scoort het hoogst op vrijwel alle geanalyseerde onderdelen en laat daarmee andere economische masters achter zich. De NSE 2025 werd ingevuld door bijna 260.000 hbo- en wo-studenten.
Topscores: algemene tevredenheid, inhoud en betrokkenheid van docenten
Met een algemene tevredenheidsscore van 4,27 (op een schaal van 5) staat de VU-master aan de top. Ook op andere aspecten zoals inhoud (4,19), betrokkenheid van docenten (4,14) en toetsing (4,00) behaalt de opleiding opvallend hoge cijfers. In vergelijking met andere economische masters valt deze opleiding op door haar zeer hoge kwaliteit op alle fronten.
Milieu, stedelijke ontwikkeling, transport en vastgoed vanuit een economisch perspectief
“Ondanks dat deze erkenning natuurlijk geweldig is, is het voor ons geen verrassing”, zegt Hans Koster, hoogleraar Urban Economics and Real Estate, en opleidingsdirecteur van de master Spatial, Transport and Environmental Economics. “De Vrije Universiteit Amsterdam huisvest immers één van de grootste en beste onderzoeksgroepen ter wereld op het gebied van milieukwesties, stedelijke ontwikkeling, transport en vastgoed binnen een economische context. De meest urgente mondiale vraagstukken – zoals klimaatverandering, de betaalbaarheid van huisvesting en toenemende ruimtelijke ongelijkheid – liggen precies op het snijvlak van deze vier thema’s. Het is dan ook onze taak om studenten voor te bereiden om deze uitdagingen rechtstreeks aan te pakken.”
*Over de NSE
De Nationale Studenten Enquête is een grootschalig landelijk tevredenheidsonderzoek waarin studenten hun mening geven over hun hbo- of wo-opleiding en onderwijsinstelling. De resultaten van de NSE worden gebruikt voor studiekeuzevoorlichting en gepubliceerd op de website Studiekeuze123.nl. Universiteiten en hogescholen gebruiken de resultaten om hun onderwijs te verbeteren.